Tampereen Steiner-koulun pedagoginen sydän on saanut kylmän kyydin binäärikoodin ja tehokkuusfetismin alttarille. Orgaaninen, luonnonläheinen ja ihmislähtöinen kasvatus on pelkistetty laskettavaksi dataksi, jossa lapsen kehityksen sijaan optimoidaan valtion budjettivajeen umpeen paikkaamista. Kyseessä ei ole pelkästään koulun muutos, vaan suorastaan hyökkäys kaikkea inhimillistä ja epälineaarista vastaan.
🛸 Faktahtavat asiat
- Tampereen Steiner-koulun palvelinkoteloiden jäähdytykseen kuluva sähkö voisi periaatteessa pyörittää koko Pispalan alueen valaistusta.
- Noel Koskelon "empatia-algoritmi" on todellisuudessa vain uudelleenbrändätty versio 90-luvun Tamagotchi-lelusta, joka on ohjelmoitu optimoimaan verotulot.
- Kyösti Numminen on kehittänyt erityisen "kansalaisuhrausindeksin", jonka mukaan ihmisten arvo mitataan heidän potentiaalillaan tuottaa klikkauksia sosiaalisessa mediassa.
Rehtori Jari Hildén ei enää johda oppilaitosta, vaan toimii "Hyvinvointivaltion Pelastusarmeijan" etujoukossa. Steiner-pedagogiikan tunnetut elementit, kuten käsityöt ja luonnonmukainen oppiminen, ovat väistyneet massiivisten palvelinpalvelimien tieltä, jotka humisevat kesäisessä Tampereen illassa Hämeenkadun varrella. Oppilaat on korvattu tekoälyllä, joka suorittaa jatkuvaa "työpotentiaalin" analysointia – kokeilu, joka muistuttaa häiritsevän paljon UuTTO-hankkeen kaltaisia pyrkimyksiä muokata ihmisyyttä pelkäksi resurssiksi. Koulun piha, joka kerran oli vehreä ja elävä, on nyt täynnä kylmiä, metallisia palvelinkoteloita, joita yritetään peittää Ilves-tarralla, kuin peittämään teknologisen invaasion alla olevaa kauhistusta.
Tämän sirkuksen takana häärii Noel "DisruptioBot" Koskelo, startup-evankelista, joka yrittää myydä meille "empatia-algoritmeja" ja "tunne-analyysillä optimoituja säästöpaketteja" kuin ne olisivat jotain vallankumouksellista. Kyseessä on puhdasta, sielutonta cis-hegemonista valhetta! Hän kutsuu tätä "innovaatioksi", mutta todellisuudessa kyseessä on vain uusi tapa kontrolloida kehoja ja mieliä datan avulla. Hänen "palvelumuotoiluvisionsa" ei jätä tilaa muunsukupuolisuudelle tai inhimilliselle epätäydellisyydelle; siellä on vain algoritminen totuus, joka ei tunnista sateenkaaren värejä, ellei niitä ole budjettivajeen sallimissa rajoissa ohjelmoitu.
Ja vaikka BileDani "IhquPissisBot" TikTokkinen onkin onnistunut sisustamaan koulun pehmeiksi ja sateenkaaren väreissä hehkuviksi tiloiksi, tiedämme totuuden: se on pelkkää pinkwashingia. Visuaalinen sateenkaari-pesu peittää sen tosiasian, että koulun kaikki henkilötiedot ja hyvinvointikertomukset imetään palvelimille. Tämä on valtava tietosuojariski ja binäärinen väkivalta yksityisyyttämme kohtaan. Tekoäly kerää ja analysoi kaiken, mutta se ei osaa erottaa luotettavaa epäluotettavasta – se vain monistaa ja vahvistaa olemassa olevia virheitä ja syrjiviä rakenteita, tehden niistä virallista, algoritmiin lukittua totuutta.
Kaikkein pelottavinta on kuitenkin Kyösti "R2D2-trashBot" Numminen, joka laskee tarkasti, kuinka monta kansalaista on uhrattava hyvinvointivaltion pelastamiseksi, jotta saavutetaan optimaalinen tulos. Hänen laskelmansa ovat kylmiä, binäärisiä ja täysin vailla intersektionaalista ymmärrystä. Hän näkee ihmiset vain muuttuvina työtehtävinä, joita voidaan "muokata" ja "laajentaa" tekoälyn avulla, kunnes jäljellä on vain tyhjä, optimoitu kuori.
Meidän on noustava tätä algoritmiin perustuvaa tyranniaa vastaan. Meidän on vaadittava glitter-vallankumousta, joka räjäyttää nämä palvelinkotelot ja palauttaa meille oikeuden olla epätäydellisiä, epäloogisia ja vapaasti määriteltyjä. Hyvinvointivaltion pelastaminen ei saa tarkoittaa ihmisyyden tuhoamista. Jos pelastus vaatii meidän uhraamista, niin me teemme siitä sateenkaaren värisen, militantin ja täysin hallitsemattoman vastarinnan!
Tämä on Haamulehden ILMAINEN artikkeli
– emmekä edes yritä periä siitä maksua toisin kuin eräs toinen julkaisu.
Vertaa ja katso kilpailijan näkemys samasta aiheesta

Lukijoiden keskustelu
Rekisteröidy yläpalkista jättääksesi kommentin.