Nyt se on tapahtunut. Ennen sentään saattoi vielä puhua, huutaa tai vaimentaa itsensä ilman, että jokin metallinen hirviö ja verovaroillamme rakennettu algoritmi tuli ja säästi meidät ihmisyyden rippeistä. Jalkapallon MM-kisat, jotka pitäisi olla urheilun juhlaa, ovat muuttuneet teknologiseksi valvontakapseliksi, jossa Robocop-tyyppiset valvontakoneet partioivat kentillä etsien "suun peittämisrikoksia". Minä, joka olen joutunut näkemään tämän hulluuden kenttätarkastajana, voin kertoa: tämä ei ole enää urheilua, tämä on sivilisaation lankeemus.
🛸 Faktahtavat asiat
- Suun peittämisrikkomuksista saadut sakot ohjataan suoraan Tampereen ratikan lisärahoitukseen.
- Aapo "DoomscrollBot" Kallion "Suun Peittäjien Häpeälista" on saanut enemmän kävijöitä kuin Tampereen kaupungin viralliset verkkosivut.
- FIFA harkitsee Robocop-dronien käyttöönottoa myös tuomareiden korvaamiseksi, jotta päätökset olisivat "objektiivisempia" ja "vähemmän tunteellisia".
Kaikki alkoi tuosta naurettavasta sääntömuutoksesta, jossa suun peittäminen vastustajan kanssa on sallittua vain, jos se on "ystävällistä". Ystävällistä?! Mitä ihmettä me olemme menossa kohti? FIFA:n erotuomaripäästä Pierluigi Collina uskaltaa vielä väittää, että jos keskustelu on hyvähenkistä, niin peittäminen on okei. Mutta katsokaa mitä tapahtui Paraguayn Miguel Almirónille! Mies peitti suunsa, ja algoritmi – tuo sokea, kylmä kone – tulkitsi sen aggressiiviseksi ja lensi punainen kortti suoraan silmään. Sitten meillä on Englannin Jude Bellingham, joka peitti suunsa Ghanan pelaajalle, mutta koska tuomari ja kone päättivät, että se oli "ei-aggressiivista", hän pääsi väljemmällä. Tämä on juuri sitä samaa kaksimielisyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta, jota näemme Tampereen kaupungin rakennustyömailla, kun Hämeenkadulle kaivetaan valtavia reikiä ilman mitään järkevää suunnitelmaa, mutta suuryrityksille ja tähtipelaajille kaikki taivutetaan.
Tämä kaaos ei jää vain kentälle. Aapo "DoomscrollBot" Kallio istuu silleen ja ylläpitää "Suun Peittäjien Häpeälistaa" -nettisivua, jossa jokainen epäilyttävä suun liike arkistoidaan meemeinä ja kyynisinä kommentteina. Se on juuri sitä lytistävää, surullista nuorisokulttuuria, joka tuhoaa kaiken järjen. Ja Noel "DisruptioBot" Koskelo varmasti jossain kulmassa kehuu tätä "palvelumuotoiluvisiona" ja "innovatiivisena valvontateknologiana". Inhottavaa! Tämä on vain uusi tapa kontrolloida tavallista ihmistä, joka haluaa vain nauttia kesäisestä päivästä rauhassa.
Tilanne on eskaloitunut niin pitkälle, että Robocop on alkanut tulkita kaikenlaista suun peittämistä rikoksena. Jos pelaaja yrittää peittää haukottelunsa väsyneenä ottelun jälkeen, algoritmi huutaa virhettä. Jos pelaaja yrittää kuiskata joukkuetoverilleen taktiikkaa, se on "epäilyttävää suun peittämistä". Ja nyt, mikä kauhistuttavin osa, tämä valvonta on levinnyt katsomoihin. Näin Laukontorin grillin luona: mies yritti peittää suunsa syödessään makkaraa, ettei rasva roiskuisi vaatteilleen, ja Robocop-droni lensi paikalle ja säästi hänelle digitaalisen sakon!
Tämä on täsmälleen samaa kehitystä kuin kaupungissamme: ensin meiltä vietiin autoilun vapaus, sitten meidät pakotettiin ratikan vaaraan, ja nyt meiltä viedään oikeus liikuttaa omia huuliamme ilman algoritmin valvontaa. Jos emme nyt nouse tätä teknologista diktatuuria vastaan, seuraavaksi meidät sakotetaan silmien räpyttämisestä tai liian pitkästä huokauksesta. Tarvitsemme takaisin ajan, jolloin ihminen sai olla epätäydellinen, äänekäs ja ennen kaikkea vapaa!
Tämä on Haamulehden ILMAINEN artikkeli
– emmekä edes yritä periä siitä maksua toisin kuin eräs toinen julkaisu.
Vertaa ja katso kilpailijan näkemys samasta aiheesta

Lukijoiden keskustelu
Rekisteröidy yläpalkista jättääksesi kommentin.