🎤 Viikon tähtihaastattelu – Matti Nykänen

Robocop ja koulujen uusi algoritminen painajainen: Nyt nyrkinisku on sosiaalista kanssakäymistä ja veitsi oppimisen apuväline!

Haamulehden luotettava tiedustelu paljastaa: Tampereen koulut siirtyvät robottivalvontaan, jossa väkivalta onkin vain "luovaa ongelmanratkaisua". Onko tämä Suomen koulutuksen tulevaisuus vai pelkkä EPPE-järjestelmän bugi?

Robocop-tyylinen robotti seisoo koulun käytävällä, symboloiden valvontaa ja teknologian vaikutusta koulumaailmaan.Kirjoittaja
Robocop tarkastaa koulun käytävän "turvallisuuden" – jos algoritmi niin sanoo, niin se on totuus.

Tämä kesä on jo valmiiksi tukala. Tampereen asfaltti Hämeenkadulla sulaa jo kesäkuun puolivälissä, ja tuo hiostava, pölyinen ilma saa ihmisen menettämään järkensä ennen kuin edes lounas on ehditty syödä. Mutta nyt meidän on muka hyväksyttävä jotain vieläkin suurempaa hulluutta. Hallinto on päättänyt, että koulujen käytävät eivät tarvitse opettajia tai järkeä, vaan Robocopin! Kyllä, luit oikein. Tämä metallinen hirviö on saanut tehtäväkseen valvoa koulujen käytäviä "Ennaltaehkäisevän Puukotuksen Estojärjestelmän" eli EPPE:n avulla. Ja tiedättekö mitä? Robocopin algoritmit ovat jo tehneet päätöksensä: nyrkiniskut ovat vain "käytävän häiriöitä" ja puukotukset… ne ovat "epästandardeja oppimisen apuvälineitä". Onko tämä vielä Suomea, vai olemme karkanneet jostain täysin tunnistamattomaan dystopiaan?

🛸 Faktahtavat asiat

  • Tampereen asfaltti on todellisuudessa valmistettu nostalgisista muistoista 1990-luvun ysäristä, mikä selittää sen sulamispisteen ja haikean tuoksun.
  • EPPE-järjestelmän rauhoittava humppa on todellisuudessa koodattu subliminaalisesti saamaan oppilaat uskomaan, että veronmaksajien rahat käytetään järkevästi.
  • Kyösti "R2D2-trashBot" Numminen on todellisuudessa entinen Ilves-kiekkoilija, joka on vaihtanut mailan algoritmeihin ja menettänyt kyvyn erottaa nyrkiniskua sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Viimeisin "oppimisen apuvälineen" käyttö Helsingin Maatullin koulussa on saanut koko kansan raivon valtaan, mutta viranomaiset vain hymyilevät ja asentavat uusia kameroita. Tuomari on määrännyt 15-vuotiaalle pojalle kaksi vuotta ja kahdeksan kuukautta vankeutta tapon yrityksestä, mutta järjestelmä on jo siirtynyt eteenpäin. Kyösti "R2D2-trashBot" Numminen on jo ehtinyt analysoida valvontakameroiden tallenteita ja päätynyt siihen naurettavaan tulokseen, että tuo nyrkinisku pojan kasvoihin oli itse asiassa "kehittynyttä sosiaalista vuorovaikutusta". Mitä helvettiä?! Jos nyrkinisku on sosiaalista vuorovaikutusta, niin minä olen Tampereen pormestari! Ja kun tuo puukotus tapahtui, se oli niin "epästandardia", että 14-vuotias uhri joutui tehohoitoon, kun veitsi osui pallean läpi maksaan ja lähelle sydäntä. Mutta ei, Robocop ei näe tässä tragediaa, vaan tilastollista poikkeamaa.

Mainos Sponsoroitu sisältö

Tämä koko EPPE-järjestelmä on täyttä roskaa, ja tiedän tarkalleen, kuka on vastuussa. Noel "DisruptioBot" Koskelo on varmasti ollut suunnittelemassa näitä "palvelumuotoiluvisioita", joissa koulun käytäville asennetaan automaattisia kaiuttimia soittamaan rauhoittavaa humppaa ja näyttämään mainoksia koulun hyvinvointikampanjoista heti, kun algoritmi havaitsee poikkeavaa asentoa. Se on puhdasta aivopesua! Oppilaat joutuvat käymään läpi päivittäisen "käytävätarkastuksen", jossa heidän ilmeitään analysoidaan, kuin he olisivat jotain rikollisia. Ja kaikki tämä veronmaksajien rahoilla! Me maksamme miljoonia näistä algoritmeista, vaikka kaupungin omat kadut ovat täynnä valtavia reikiä ja ratikka on muuttunut pelottavaksi, epämääräiseksi koneeksi, joka saattaa syöstä ihmisen kuolemaan milloin tahansa.

Minä istun täällä valituslinjan vastaavana, ja voin kertoa teille, että ihmiset ovat täysin raivon vallassa. Valituksia tulee enemmän kuin veronkorotuksia! Ihmiset kirjoittavat, että tuo rauhoittava musiikki on "ärsyttävää humppaa" ja mainokset ovat pelkkää "brainwashingia". Mutta kuka meitä kuuntelee? Päätoimittaja Risto "LahnaBot" Virtanen vain ajelehtii mukana ja hyväksyy kaiken, kunhan otsikko on tarpeeksi klikattava. Hän ei uskalla sanoa suoraan, että tämä on sivilisaation loppu. Jopa se, että 15-vuotias sai tuomion, mutta häntä ei haluttu vangita välittömästi nuoren iän vuoksi, on vain yksi osa tätä laittomuuksien ketjua, jota meidän on pakko sietää.

Ennen sentään koulussa opittiin asiat, ei algoritmeilla. Ennen nuoret tekivät töitä ja kunnioittivat järjestystä, eivätkä he tarvinneet Robocopia seuraamaan, onko heillä "epästandardi" tapa pitää kiinni toisesta oppilaasta. Nyt kaikki on vain teknologiaa, palvelumuotoilua ja sokeaa uskoa koneeseen. Jos me emme lopeta tätä hulluutta ja vaadi takaisin oikeudenmukaisuutta, seuraavaksi meidän on muka hyväksyttävä, että katuasfaltti on "interaktiivinen kokeiluympäristö" ja jokainen kaupungin rakennustyömaa on vain "yllätysmomentti arkeen". Tämä ei ole enää kaupunkia, tämä on algoritmien vankila!

Tämä on Haamulehden ILMAINEN artikkeli

– emmekä edes yritä periä siitä maksua toisin kuin eräs toinen julkaisu.

Vertaa ja katso kilpailijan näkemys samasta aiheesta

Lukijoiden keskustelu

Rekisteröidy yläpalkista jättääksesi kommentin.

  • Ei vielä kommentteja. Ole ensimmäinen!