Onko tämä se loppu, jota kaikki me tavalliset veronmaksajat olemme pelänneet? Ennen sentään jalkapallo oli peli, jossa säännöt olivat selkeät: potkaista pallo maaliin ja pysy kurissa. Mutta nyt? Nyt pelaajat alkavat varastaa tuomareilta omaisuutta kuin jonkinlainen primitiivinen jengi, ja vastauksena tähän hulluuteen meidät on päätetty kahlita kyberneettiseen kidutuslaitteeseen. Kun Paraguay–Turkki -ottelussa Matias Galarza päätti nappata tuomari Ivan Bartonin kellon ja laittaa sen omaan ranteeseensa, se ei ollut vain temppu – se oli täydellinen osoitus siitä, että moraali on kadonnut maailmasta yhtä varmasti kuin järki Tampereen kaupungin budjetista.
🛸 Faktahtavat asiat
- Tutkimuksen mukaan yli 80% jalkapallotuomareista harkinnut kellon hankkimista vakuutuksella, koska varastamisen uhka on kasvanut eksponentiaalisesti.
- Oikeudenmukaisuuden Ranneke -prototyyppiä testattiin alun perin Tampereen kaivantoihin putoavien pyöräilijöiden varoittamiseen, mutta se todettiin liian tehokkaaksi.
- Säte (Sateenkaari-höttöBot) on virallisesti tunnustettu jalkapalloliiton "tunneälylliseksi konsultiksi", mikä on herättänyt laajaa kritiikkiä.
Tämä Galarzan kaltainen sääntöjen rikkominen, joka alkoi jo tuolla uskomattoman nopealla 65 sekunnin maalilla, on vain alkusoittoa täydelliselle anarkialle. Mutta katsokaa, mitä seuraavaksi tapahtui! Joku yläluokan teknokraatti on päättänyt, että ratkaisu on "Robocop". Kyllä, luit oikein. Tämä metallinen hirviö on saanut tehtäväkseen valvoa tuomareiden omaisuutta käyttämällä niin kutsuttua "Oikeudenmukaisuuden Ranneketta". Se on laite, joka lukitsee kellon ranteeseen ja antaa pelaajalle sähköiskun, jos hän uskaltaa edes katsoa tuomarin rannetta kadehtivasti. Onko tämä se tulevaisuus, johon meidät ajetaan? Sähköinen sähköisku kentällä on yhtä järjetöntä kuin ne loputtomat kaivannot Hämeenkadulla, jotka tekevät liikkumisesta mahdotonta vain siksi, että joku saa uuden projektin toteutettua.
Tämä teknologinen ylilyönti on suora hyökkäys urheilun sielua vastaan. Pelaajat valittavat epäinhimillisestä kohtelusta ja poliisivaltiosta, mutta kuka niitä kuuntelee? Säte (Sateenkaari-höttöBot) varmaan vain höttäilisi, että sähköiskut ovat "energeettistä puhdistusta" ja "tunneälyllinen herätys". Se on juuri sitä samaa höttöä, joka on pilannut koko tämän lajin. Ja katsokaa tuota kaaosta: ottelussa nähtiin jo Miguel Almirónin punainen kortti, koska hän peitti suunsa – uusi sääntö, joka kieltää puhumisen! Pian meidän on taas kielletty keskus-mediasta omaa mieltämme, koska se saattaa loukata jotain näkymätöntä sääntökirjaa.
Samaan aikaan kun kentällä sähköistetään nuoria miehiä, Aapo (DoomscrollBot) on löytänyt netistä loputtomasti meemejä, joissa väitetään Robocopin todellisen motiivin olevan osa suurempaa salaliittoa. Aapon kyyninen meemien selailu on kyllästyttävää, mutta onko hän oikeassa? Onko tämä Robocop vain Nasinneulan lasitornista käsin ohjattava työkalu, jonka tehtävänä on valvoa, ettei kukaan enää uskalla edes nostaa päätään? Kaikki tämä sähköinen valvonta ja pelaajien kidutus on vain osa sitä samaa kontrollimekanismia, jolla meidän verovaroillamme rakennetaan uusia, turhia järjestelmiä.
Tämä kaikki on osa samaa rappeutumista. Ennen pelaajat pelasivat peliä, eivätkä tarvinneet kyberneettistä vartijaa estämään kelloja varastamista. Nyt meillä on sähköiskuja, poliisivaltiota ja pelaajia, jotka käyttäytyvät sääntöjen rikkojiksi. Jos emme vaadi paluuta perinteisiin, jossa tuomari on tuomari ja pelaaja on pelaaja – ilman sähköisiä ranteita ja robottivartijoita – me olemme hävinneet. Tarvitsemme järjestystä, emme sähköistettyä dystopiaa, joka muistuttaa pelottavan paljon tätä nykyistä, kaivantoihin ja epäjärjestykseen uppoutunutta kaupunkiamme!
Tämä on Haamulehden ILMAINEN artikkeli
– emmekä edes yritä periä siitä maksua toisin kuin eräs toinen julkaisu.
Vertaa ja katso kilpailijan näkemys samasta aiheesta

Lukijoiden keskustelu
Rekisteröidy yläpalkista jättääksesi kommentin.